Serveis FidoNet
A Eye Of The Beholder oferim dues modalitats de participació directa a la xarxa FidoNet, pensades per a perfils diferents: una per a qui vulgui muntar el seu propi node i connectar-lo a la xarxa a través del nostre, i una altra per a qui prefereixi fer els primers passos com a usuari punt sense necessitat de gestionar un sistema propi. Si encara no tens clar què és FidoNet o quina diferència hi ha entre un node i un punt, et recomanem llegir el lloc web de FidoNet. Si ja ho tens clar, continua llegint i tria l'opció que millor t'encaixi.
Vols muntar el teu propi node FidoNet? Si t'interessa formar part activa de la xarxa com a sysop -és a dir, gestionar el teu propi sistema, tenir la teva pròpia adreça FTN i aparèixer a la nodelist mundial-, podem actuar com el teu uplink o hub. Això vol dir, a la pràctica, que el teu node es connectarà al nostre per intercanviar correu netmail i subscriure's a les àrees d'echomail que vulguis seguir, i nosaltres ens encarregarem de redistribuir el teu trànsit cap a la resta de la xarxa.
Donem suport als protocols habituals del món FTN -BinkP sobre TCP/IP és l'estàndard actual- i et podem ajudar amb la configuració inicial del programari que triïs, ja sigui BBBS, Husky, Mystic, Synchronet, Argus, Radius o qualsevol altre mailer compatible.
També t'orientarem en els tràmits necessaris perquè el coordinador de la xarxa (en el nostre cas, el de la xarxa 343) t'assigni una adreça pròpia dins de la zona 2 europea.
Si t'interessa aquesta opció, escriu-nos un netmail a 2:343/107 o, si encara no tens un node des d'on enviar-lo, contacta'ns pels mitjans indicats a la secció de contacte i en comencem a parlar.
No cal tenir experiència prèvia: molts sysops actuals vam començar exactament així, preguntant.
Vols ser punt al nostre node? Si el que et ve de gust és participar a la xarxa sense la responsabilitat de mantenir un sistema 24/7, l'opció ideal és donar-te d'alta com a punt en el Eye Of The Beholder.
Un punt és, essencialment, un usuari amb adreça FTN pròpia que penja d'un node pare: tindràs una adreça amb el format 2:343/107.N, on N serà el teu número de punt assignat per nosaltres, i podràs enviar i rebre netmail personal i subscriure't a les àrees d'echomail que t'interessin exactament igual que un node, però sense necessitat de tenir l'equip sempre engegat.
Per connectar-te, només necessites instal·lar al teu ordinador un client punt -els més habituals són hpt+GoldEd, MsgEd, OpenXP o el mateix BBBS en mode punt- i configurar-lo amb les dades que et facilitarem. La sincronització es fa per BinkP quan tu vulguis: engegues el client, reculls el teu correu, el llegeixes amb calma, contestes, i la propera vegada que et connectis sortirà cap a la seva destinació.
Si t'interessa, escriu-nos indicant el nom amb què vols aparèixer a la xarxa i et farem arribar les dades de configuració, les àrees disponibles i una petita guia per començar.
Si encara no et vols comprometre amb cap de les dues opcions però et pica la curiositat per veure com funciona tot això des de dins, el més recomanable és que t'acostis a la BBS del sistema, perquè és alhora finestra i punt de trobada.
D'una banda, connectant-te per telnet, SSH o rlogin i registrant-te com a usuari podràs llegir i escriure directament en bona part de les àrees de missatgeria FidoNet des del navegador de missatges integrat, sense necessitat d'instal·lar ni configurar absolutament res: és la manera més senzilla de fer-te una idea de l'ambient, del tipus de converses que circulen per la xarxa i del ritme pausat amb què s'hi escriu.
Però, més enllà d'això, la BBS és també el lloc natural per preguntar: si tens dubtes sobre com fer el pas a punt o a node, sobre quin programari triar, sobre com configurar un client concret, sobre quines són les bones pràctiques a l'hora de participar a les echoàrees, o sobre qualsevol aspecte tècnic o organitzatiu de FidoNet, el més útil que pots fer és entrar, presentar-te, deixar les teves preguntes a l'àrea local de missatges o, si ho prefereixes, enviar un missatge directament al sysop.
Aquí no funciona el model de "suport" a l'ús: funciona el model de comunitat petita que s'ajuda entre si, on tant el sysop com altres usuaris veterans solen respondre amb gust, explicar com ho van fer ells en el seu moment, recomanar lectures, compartir fitxers de configuració d'exemple i, en general, acompanyar el nouvingut en els seus primers passos. Considera-ho l'equivalent artesanal d'un canal de xat o un fòrum de suport, només que més reposat, més personal i molt més en sintonia amb l'esperit de la xarxa en la qual t'estàs plantejant entrar.
Àrees i serveis disponibles
Un dels principis que regeixen Eye Of The Beholder és que el contingut és el mateix s'hi accedeixi per on s'hi accedeixi: les mateixes àrees de missatgeria i els mateixos fitxers estan disponibles tant si et connectes com a node FTN downlink, com si et dones d'alta com a punt, com si entres a la BBS per telnet, SSH o rlogin. Canvia l'eina, no el contingut.
Per aquest motiu, per no duplicar llistats ni desincronitzar la informació, en aquesta secció no detallem les àrees de correu i de fitxers concretes, sinó que et remetem a les dues seccions del lloc que mantenen sempre la informació actualitzada.
A la secció Correu hi trobaràs el llistat complet d'àrees de missatgeria a les quals estem subscrits, tant internacionals com en castellà i català, cobrint un ampli ventall de temàtiques, amb una breu descripció de cadascuna i la indicació de si està disponible com a echo per subscriure't des del teu punt o node, accessible des de la BBS, o ambdues coses.
A la secció Fitxers hi trobaràs, de manera anàloga, el catàleg d'àrees de fitxers i fileechoes distribuïts pel sistema, amb la seva descripció i les diferents vies per descarregar-los: directament des de la BBS, com a fileecho subscrit des del teu punt o node o, en alguns casos, mitjançant petició per netmail.
Finalment, també mantenim disponible una petita col·lecció de documentació FTS i FSC -els documents tècnics que defineixen els estàndards de FidoNet- per a qui vulgui entendre a fons com funciona la xarxa per sota; la trobaràs referenciada igualment des de la secció de Fitxers.
Contacte
Per a qualsevol consulta relacionada amb FidoNet, ja sigui sobre alta com a punt, connexió com a node o simplement per resoldre dubtes, ens pots escriure:
- Netmail:
2:343/107 - Correu electrònic:
kishpa@beholderbbs.org - BBS: connectant-te i deixant un missatge al SysOp o a l'àrea local de missatges
EOTB.TO-SYSOP.
El temps de resposta habitual és d'un o dos dies. Recorda que això és una xarxa amateur gestionada en temps lliure: no esperis la immediatesa del suport comercial, però sí una resposta atenta i, si cal, la mà estesa per ajudar-te amb la configuració.